“
xy y x ردیف ۳۵۷۲ ۱۴۴۴ ۸۸۳۶ ۳۸ ۹۴ ۱ ۳۴۸۶ ۱۷۶۴ ۶۸۸۹ ۴۲ ۸۲ ۲ ۳۱۵۴ ۱۴۴۴ ۶۸۸۹ ۳۸ ۸۳ ۳ ۲۸۱۶ ۱۰۲۴ ۷۷۴۴ ۳۲ ۸۸ ۴ ۲۲۱۴ ۷۲۹ ۶۷۲۴ ۲۷ ۸۲ ۵ ۲۶۰۴ ۹۶۱ ۷۰۵۶ ۳۱ ۸۴ ۶ ۲۹۵۸ ۱۱۵۶ ۷۵۶۹ ۳۴ ۷۸ ۷ ۲۶۴۰ ۱۰۸۹ ۶۴۰۰ ۳۳ ۸۰ ۸ ۲۵۲۴ ۸۴۱ ۷۵۶۹ ۲۹ ۸۷ ۹ ۲۶۳۲ ۷۸۴ ۸۸۳۶ ۲۸ ۹۴ ۱۰ ۲۹۲۴ ۱۱۵۶ ۷۳۹۶ ۳۴ ۸۶ ۱۱ ۸۲۸۱ ۱۱۵۶ ۸۲۸۱ ۳۴ ۹۱ ۱۲ ۵۴۷۶ ۷۲۹ ۵۴۷۶ ۲۷ ۷۴ ۱۳ ۸۸۳۶ ۹۰۰ ۸۸۳۶ ۳۰ ۹۴ ۱۴ ۵۶۲۵ ۱۹۶ ۵۶۲۵ ۱۴ ۷۵ ۱۵ ۲۴۸۰ ۹۶۱ ۶۴۰۰ ۳۱ ۸۰ ۱۶ ۲۱۰۰ ۶۲۵ ۷۰۵۶ ۲۵ ۸۴ ۱۷ ۳۴۸۵ ۱۶۸۱ ۷۲۲۵ ۴۱ ۸۵ ۱۸ ۲۵۲۳ ۸۴۱ ۷۵۶۹ ۲۹ ۸۷ ۱۹ ۲۰۱۶ ۷۸۴ ۵۱۸۴ ۳۹ ۷۲ ۲۰ ۲۸۰۸ ۱۰۲۴ ۷۲۲۵ ۳۲ ۸۵ ۲۱ ۲۴۶۴ ۱۵۲۱ ۷۷۴۴ ۲۸ ۸۸ ۲۲ ۲۴۰۳ ۷۲۹ ۷۹۲۱ ۲۷ ۸۹ ۲۳ ۲۹۷۰ ۱۰۸۹ ۸۱۰۰ ۳۳ ۹۰ ۲۴ ۲۴۰۰ ۱۶۰۰ ۳۶۰۰ ۴۰ ۶۰ ۲۵ ۱۶۳۸ ۶۷۶ ۳۹۶۹ ۲۶ ۶۳ ۲۶ ۳۲۳۰ ۱۴۴۴ ۷۲۲۵ ۳۸ ۸۵ ۲۷ ۳۷۶۰ ۲۲۰۹ ۶۴۰۰ ۴۷ ۸۰ ۲۸ ۳۵۱۰ ۱۵۲۱ ۸۱۰۰ ۳۹ ۹۰ ۲۹ ۲۸۸۰ ۱۰۲۴ ۸۱۰۰ ۳۲ ۹۰ ۳۰ ۳۱
۲۹ = ۱ – ۳۰ = ۱ – d . f = n 35/0 = r جدول
همانطوریکه مشاهده می شود مقدار r محاسبه شده برابر است با ۲۷۶/۰ میباشد و r جدول در سطح ۰۵/۰ با درجه آزادی ۲۹ برابر است با ۳۵/۰ میباشد. r به دست آمده از r جدول کوچکتر است. بنابرین فرضیه صفر رد می شود و نتیجه می گیریم فرضیه محقق تأیید می شود. و بین میانگین های مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود دارد.
اگر r به دست آمده کوچکتر از r جدول باشد فرض صفر تأیید و فرض تحقیق رد می شود.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
هر انسانی برای رسیدن به هدف و مقصد خود باید تلاش کند تا بتواند به اهداف نهایی که در زندگی دارد دست یابد. که این رسیدن به هدف مستلزم این است که فرد باید انگیزه پیشرفت را در خود گسترش داده که با ارائه این موضوع بتواند اختلالات فکری و ذهنی خود را کاهش بدهد به این صورت که هر چقدر انگیزه مثبت در فرد گسترش یابد. اضطراب و استرس از زندگی این فرد دور می شود و تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت و اضطراب در بین دختران و پسران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر انجام شده که فرضیه های تحقیق :
۱ ) بین اضطراب و انگیزش پیشرفت رابطه معنی داری وجود دارد.
۲ ) بین اضطراب دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد.
۳ ) بین انگیزش پیشرفت دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود که جهت آزمون فرضیهها از آزمون انگیزش پیشرفت و همین طور اضطراب استفاده گردیده که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون ها بر روی آن ها اجرا گردیده که جهت بخش فرضیهها از روش آماری ضریب هم بستگی پیرسون و t متغیر مستقل استفاده گردیده که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین انگیزش پیشرفت و اضطراب دختران و پسران رابطه معنی داری وجود دارد و تفاوت بین دو گروه دختران و پسران از لحاظ اضطراب و انگیزش پیشرفت وجود دارد که با تحقیق رحیم زاده در سال ۱۳۷۰ که تحت عنوان بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی و استرس در بین دانشجویان آزاد اسلامی واحد رود هن که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین انگیزش پیشرفت و استرس رابطه معنی داری وجود دارد، هم خوان بوده است.
و همین طور با تحقیق ارسلان در سال ۱۳۷۴ که تحت عنوان مقایسه اضطراب در بین دختران و پسران نوجوان ۱۴ ساله شهر رفسنجان انجام داده که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین اضطراب دختران و پسران تفاوت وجود دارد و دختران به نسبت به پسران دارای اضطراب بالاتری هستند.
و همین طور با تحقیق ارجمندی در سال ۱۳۷۳ که تحقیقی تحت عنوان مقایسه انگیزش پیشرفت در بین دانش جویان موفق و دانشجویان ناموفق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین دانشجویان موفق انگیزش پیشرفت بیشتری نسبت به دانشجویان ناموفق وجود دارد.
محدودیتهای پژوهش :
کلیه ی عوامل را که ممکن است قابلیت تعمیم پذیری یافته پژوهش را کاهش داده باشند عبارتند از :
۱ ) محدودیت زمانی برای تحقیق
۲ ) عدم همکاری برخی از دانشجویان در جواب دادن به پرسشنامه
۳ ) عدم دسترسی به نمونه های بیشتر
۴ ) عدم انتخاب تصادفی
۵ ) حجم نموۀ پایین در این پژوهش
۶ ) امکان تعمیم نتایج به گروههای دیگر
۷ ) نبودن یک بانک اطلاعاتی در دانشگاه موجب می شد که ما برای به دست آوردن اطلاعات و منابع و مأخذ در جاهای دیگر به دنبال آن ها باشیم.
با توجه به مشکلاتی که ذکر شد و مشکلاتی که از ذکر آن ها صرفنظر میکنیم ولی باز هم از کار خود راضی هستیم چون این کار شوق و علاقه را در انجام کارهای جدید خودمان بهتر و علمی تر در تحقیق عمل کنیم.
پیشنهادات :
پیشنهاد می شود پژوهشهای زیر در صورت امکان مورد توجه و تفحص قرار بگیرد.
۱ ) بررسی رابطۀ انگیزه پیشرفت با طبقۀ اجتماعی
۲ ) بررسی رابطۀ انگیزه پیشرفت با نژاد در بین دانشجویان و دانش آموزان.
۳ ) پژوهشکده ها و کتابخانه ها و سازمانهایی که مقالات، پایان نامه ها در آنجا جمع آوری میشوند، دانشجویان را در این امر یاری نماید.
۴ ) تأثیر آموزش روش های کاهش اضطراب و اثر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی مقاطع مختلف تحصیلی
۵ ) هنجاریابی آزمون اضطراب کتل در سطح استانها
۶ ) آموزش روش های کاهش اضطراب به معلمان در طی آموزش ضمن خدمت جهت آشنایی با فنون و مهارتهای لازم جهت کاهش اضطراب.
منابع :
“