۴-۲) بخش اول آمار توصیفی
-
- جدول فراوانی و نمودار برای متغیر جنس
۴-۱) جدول فراوانی برای متغیر جنس پاسخ دهندگان
متغیر جنس فراوانی ساده درصد فراوانی نسبی درصد فراوانی تجمعی زن ۶۷ ۴۹٫ ۳ ۴۹٫ ۳ مرد ۶۹ ۵۰٫ ۷ ۱۰۰ تعداد کل ۱۳۶ ۱۰۰
این جدول فراوانی نشان میدهد که از ۱۳۶ فردی که به عنوان نمایندگان بیمه البرز در شهرستان های رشت و انزلی و فومن، فعالیت میکنند، ۴۹٫ ۳% از افراد را نمایندگان زن و ۵۰٫ ۷% مابقی را نمایندگان مرد تشکیل میدهند. نمودار زیر این تفسیر را به تصویر کشیده است.
نمودار۴-۱)متغیر جنسیت
- جدول فراوانی و نمودار برای متغیرگروه سنی
۴-۲) جدول فراوانی برای متغیر سن پاسخ دهندگان
متغیر گروه سنی فراوانی ساده درصد فراوانی نسبی درصد فراوانی تجمعی زیر ۲۰ سال ۱ ۰٫ ۷ ۰٫ ۷ ۲۱ تا ۳۰ سال ۲۸ ۲۰٫ ۶ ۲۱٫ ۳ ۳۱ تا ۴۰ سال ۵۶ ۴۱٫ ۲ ۶۲٫ ۵ ۴۱ تا ۵۰ سال ۳۹ ۲۸٫ ۷ ۹۱٫ ۲ بیشتر از ۵۰ سال ۱۲ ۸٫ ۸ ۱۰۰ تعداد کل ۱۳۶ ۱۰۰
این جدول فراوانی به خوبی حاکی از این مطلب است که از ۱۳۶ فردشرکت کننده در این پژوهش که به عنوان نمایندگان بیمه البرز در شهرستان های رشت و انزلی و فومن، فعالیت میکنند ۰٫ ۷% از افراد نمونه به گروه سنی زیر ۲۰ سال ، ۲۰٫ ۶% ۲۱ تا ۳۰ سال و ۴۱٫ ۲%، ۳۱ تا ۴۰ سال و۲۸٫ ۷ %دیگر به گروه سنی۴۱ تا ۵۰ سال تعلق دارند و ۸٫ ۸ % باقیمانده به گروه سنی بیشتر از ۵۰ سال تعلق دارند. این توضیحات در نمودار زیر کاملاً مشهود میباشد. اکثریت افراد در گروه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال بوده اند.
نمودار۴-۲) متغیر سن
- جدول فراوانی و نمودار برای متغیر میزان تحصیلات
۴-۳) جدول فراوانی برای متغیر تحصیلات پاسخ دهندگان
متغیر تحصیلات فراوانی ساده درصد فراوانی نسبی درصد فراوانی تجمعی دیپلم وزیر دیپلم ۴ ۲٫ ۹ ۲٫ ۹ کاردانی ۴۴ ۳۲٫ ۴ ۳۵٫ ۳ کارشناسی ۶۷ ۴۹٫ ۳ ۸۴٫ ۶ کارشناسی ارشد ۲۰ ۱۴٫ ۷ ۹۹٫ ۳ دکتری ۱ ۰٫ ۷ ۱۰۰ تعداد کل ۱۳۶ ۱۰۰
این جدول فراوانی نشان میدهد که از ۱۳۶ فرد نمونۀ مورد بررسی که به عنوان نمایندگان بیمه البرز در شهرستان های رشت و انزلی و فومن، فعالیت میکنند ۲٫ ۹ % از افراد دارای تحصیلات در مقطع دیپلم هستند و ۳۲٫ ۴% از افراد نمونه دارای سطح تحصیلات کاردانی و ۴۹٫ ۳% دیگرکارشناسی و ۱۴٫ ۷% کارشناسی ارشد و ۰٫ ۷ دکتری بوده اند. نمودار زیر این تفسیر را به تصویر کشیده است.
نمودار۴-۳) متغیر میزان تحصیلات
۴-۳) بخش دوم آمار استنباطی
۴-۳-۱) آزمون فرضیه اول
فرضیه اول : بین جنسیت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
برای انجام این آزمون فرض، از آنجا که متغیر جنسیت به صورت یک متغیر کیفی میباشد، لازم است جهت بررسی رابطه از جدول توافقی و آزمون خی دو استفاده نماییم.
جدول ۴-۴) آزمون کای دو بین جنسیت و تمایل به خرید
آمارۀ آزمون کای دو درجه آزادی سطح معنا داری نتیجه ۷٫ ۷۵ ۱۲ ۰٫ ۸ عدم وجود رابطه بین دو متغیر
از آنجا که مقدار آمارۀ آزمون خی دو با درجۀ آزادی ۱۲، برابر ۷٫ ۷۵ شده و سطح معنی داری آزمون برابر ۰٫ ۸ شده و از ۵% بزرگتر است دلیلی برای رد فرض صفر مبنی بر استقلال این دو متغیر وجود ندارد ، به عبارتی جنسیت بیمه گر (مرد یا زن بودن) آن ها هیچ تأثیری در ترغیب بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای ندارد. به عبارتی این دو متغیر کاملاً مستقل از هم میباشند و رابطه ای معنادار با هم ندارند.
جدول ۴-۵) ضریب همبستگی اتا بین جنسیت و تمایل به خرید
مقدار ضریب همبستگی اتا ۰٫ ۰۳۳
مقدار ضریب همبستگی اتا برای دو متغیرکیفی( اسمی) و کمی معمولاً محاسبه می شود، که برای این دو متغیرمیزان ضریب همبستگی برابر ۰٫ ۰۳می باشد که بسیار جزئی و اندک است و گویای استقلال این دو متغیر خواهد بود.
نمودار۴-۴)نمایش رابطه بین متغیر جنسیت و تمایل به خرید بیمه گذار
در این نمودار، به مقایسه تمایل بیمه گذاران با در نظر گرفتن جنسیت بیمه گر می پردازیم. بیمه گران زن امتیاز ۳٫ ۸۵ را در ترغیب بیمه گذاران برای خرید خدمات بیمه ای را به خود اختصاص دادهاند و بیمه گران مرد امتیاز ۳٫ ۸۹ را به خود اختصاص دادند. اگر چه گروه مردان به طور جزئی امتیاز بیشتری را کسب نمودند، اما این تفاوت بین دو گروه جزئی بوده و عملاً رابطه ای معنادار بین جنسیت بیمه گر و گرایش بیمه گذاران به دریافت خدمات بیمه ای وجود ندارد.
۴-۳-۲) آزمون فرضیه دوم
فرضیه دوم : بین رفتار بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه لازم است از آزمون ضریب همبستگی پیرسن یا اسپیرمن استفاده نماییم و برای تعیین نوع دقیق آزمون ضریب همبستگی لازم است ابتدا به کمک آزمون کولموگراف وضعیت نرمال بودن متغیر ها بررسی نموده و متناسب با توزیع مشاهدات از یکی از انوع ضریب همبستگی مذکور استفاده نماییم. بنا براین در این قسمت آزمون کولموگراف را برای متغیر های کمی تحقیق به عمل می آوریم.
جدول ۴-۶) آزمون کولموگراف
نحوۀ بیان نحوۀ رفتار صداقت تمایل به خرید آماره کولموگراف ۱٫ ۲۲ ۲٫ ۱۱ ۲٫ ۰۸ ۱٫ ۴۵ سطح معناداری ۰٫ ۰۹ ۰ ۰ ۰٫ ۰۲ نتیجه نرمال غیر نرمال غیر نرمال غیر نرمال
با توجه به سطح معناداری حاصل از آزمون تطابق توزیع مشاهدات با نرمال ملاحظه شد که متغیر تمایل به خرید بیمه گذاران و نحوۀ رفتار و صداقت غیر نرمال است بنا براین از آزمون ضریب همبستکی اسپیرمن استفاده خواهیم نمود.
بررسی رابطه بین رفتار بیمه گر و تمایل بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای
اینک با توجه به غیر نرمال بودن توزیع مشاهدات از آزمون اسپیرمن کمک می گیریم.
جدول ۴-۷) آزمون همبستگی اسپیرمن بین رفتار بیمه گر و تمایل بیمه گذاران
مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن سطح معنی داری نتیجه ۰٫ ۷۴ ۰ تأیید وجود رابطه بین دو عامل
“